A gamifikáció (játékszerűsítés) az elmúlt évek egyik leggyakrabban használt hívószavává vált a szoftverfejlesztés terén. Cikkünkben gyakorlati példákon keresztül mutatjuk be, hogyan és miért érdemes a gamifikációról ismereteket gyűjtenie a programozóknak – illetve mik azok a helyzetek, amikor óvakodni kell a játékosítástól.
Nem létezik olyan programozó vagy fejlesztő, akit ne demoralizálna az, ha a munkája gyümölcsét, a szoftvert vagy a lefejlesztett funkciót nem használják a felhasználók. Ezt a Progmatic Academy tanfolyamain tanító szakemberek sem vonják kétségbe.
A felhasználói igények globálisan azt diktálják, hogy egyre élvezetesebben használható programok és applikációk támogassák a userek mindennapjait. Ez szinkronban áll az üzleti igényekkel, amely fokozott felhasználói aktivitást vár el a szoftverfejlesztő csapatoktól.
Itt érdemes szót ejteni a gamifikációról. Ez a nem tudatosan már több évszázada létező koncepció azt elemzi, hogy hogyan idézhető elő az a gyermeki rajongás nem játékos folyamatok kapcsán, amit alapvetően nem éreznénk feladatok vagy folyamatok elvégzése közben. Röviden összefoglalva tehát, a gamifikáció a játékon kívüli világ játékosítása.
Gamifikáció nélküli app = díszítés nélküli torta
Ha találkoztál már a Duolingóval és a kissé rámenős bagollyal, akkor biztosan van már tapasztalatod a gamifikált felhasználói élményben. A nyelvtanuló app számszerűsített visszajelzést nyújt a teljesítményedről. Ezt megtehetnék úgy is, hogy egy lecsupaszított pontszámot jelenítenek meg a kijelzőn. De, ahogy az Office-ban sem nyűgözte le a szülinapost a Dwight szervezte meglepi buli, úgy a Duolingo felhasználóit sem hozná lázba, egy diplomatikusan fogalmazva puritán felhasználói felület.
Ennél sokkal motiválóbb egy olyan felülettel találkozni, amelyik a leckék elvégzése után megdicsér, vagy éppen lelkesít bennünket. Rengeteg múlik tehát a tálaláson – a dobostorta sem lenne dobostorta karamell nélkül a tetején.
Jó helyen és jó időben érdemes gamifikációról gondolkodni
Habár gamifikációs megoldások már évszázadokkal ezelőtt is léteztek, igazán tudatosan a 20. század második felében kezdtek el gondolkodni róla. Az üzleti élet pedig a 2010-es években vette elő a kalapból, a felhasználói aktivitás intenzitásának növelése és megtartása érdekében, de persze a marketingcélok sem elhanyagolhatóak, hiszen a rendhagyó vagy éppen vicces megoldások előidézhetik, hogy a lehetséges felhasználók egymásnak ajánlják a szoftvert. Nem véletlen, hogy már a Todoist is megjutalmazza a felhasználóit azért, ha minél több teendő elé biggyesztik oda a pipát. Ráadásul a Todoistben évente globális szinten is tisztább képet kaphatnak a userek arról, hogy milyen teljesítményt nyújtottak. Nem véletlenül vették észre ezt az igényt, hiszen munkahelyek is bevezettek gamifikációról árulkodó elemeket a munkamorál fenntartása érdekében.
Mindebből persze nem következik az, hogy a programozás elengedhetetlen elemét képezné a gamifikáció. Cégek a gamifikált munkafolyamatok bevezetése előtt is működtek, a bevásárlást is elintézte az emberiség a Todoist előtt, ahogy a Nike futóappja nélkül is voltak hobbifutók.
Helyezzük vissza a gamifikációról a fókuszt az eredeti tárgyra!
Emellett vannak olyan szoftverek, ahol egyáltalán nincs haszna a gamifikált megoldásoknak. Képzeljük el, hogy egy vállalat pénzügyeit tartalmazó vállalatirányítási rendszer megjutalmazza a kollégát, mert megint felvitt egy rendelést a rendszerbe. Egy leendő elhalt startup-ötlet már látná is a piaci rést – fejlesszünk egy gamifikált vállalatirányítási rendszert, hisz ilyen még nincs a piacon! Nem tipp, de olyan orvosi szemüveg sincs, amelyik megjutalmazná a sebészt műtét közben, hogy jó helyre vágott a szikével.
Az első elképzelésre jónak tűnő ötlet máris több sebből vérzik. A vállalatirányítási rendszert kezelő felhasználónak ugyanis a koncentrációját szakíthatja meg egy értesítő popup, ami értékes idő és energia elégetéséhez vezet. A megszakítások hibát okozhatnak, ami egy vállalatirányítási rendszer kezelésekor nem optimális.
Ha már minden áron szeretnénk egy részben gamifikált vállalatirányítási rendszert fejleszteni, akkor csak a szoftver edukációs felületén alkalmazzuk! Hiszen a gamifikáció nagy szerepet tölt be az új ismeretek elsajátításakor, így célszerű a szoftver bevezetésekor jutalmazni a felhasználót a számára korábban ismeretlen funkciók sikeres alkalmazásáért.
Az elmúlt évek trendjei mind azt mutatják, hogy a gamifikáció kihagyhatatlan eleme a szoftverfejlesztésnek. A felhasználók már validálták az ilyen megoldásokat, viszont arra ne építsünk üzleti stratégiát, hogy nem odaillő környezetbe helyezünk gamifikált megoldásokat, mert könnyen elviheti a felhasználó fókuszát, ami a teljesítmény romlását eredményezi.
Érdekel a képzés?
Jelentkezz képzésünkre
Olvasd el a képzés infókat
Még több kapcsolódó tartalom
A digitális kor egyik nagy kihívása: A kibervédelem
Miért fontos a kiberbiztonság napjainkban? A digitális kor egyik legnagyobb pozitívuma a gyors online kommunikáció.…
A Shift-left tesztelés egy komplex, de rendkívül hasznos tesztelési módszer
Akik jártasak a programozásban, pontosan tudják, hogy a shift-left tesztelés milyen fontos a termékfejlesztési…
Mit takar a karriertámogató csomag?
Még mindig töretlenül népszerűek a különféle programozó tanfolyamok, programozó képzések. Sokan szívesen kóstolnak bele…
A legnépszerűbb online naptárak
A világ egyre gyorsabb ütemben fejlődik: napról napra jelennek meg a piacon új telefonok, számítógépek, laptopok és…
Mit jelent az adatgazdálkodás?
Az adatok iránti növekvő igény és az azoknak tulajdonított fontosság szinte valamennyi iparágban elvitathatatlan tény.…
Mentális kihívások programozó munkakörben
Mint minden szakmának a programozásnak és a szoftverfejlesztésnek is megvannak a maga kihívásai. Korábban már…
Miért éri meg kitanulni a mobil app fejlesztői szakmát?
Néhány évtizeddel ezelőtt szinte csak telefonálásra vagy sms küldésre használtuk a mobiltelefonunkat, ma már azonban a…
Új dimenziók a programozásban
Miben nyújthat segítséget a mesterséges intelligencia? A történelem legelső mozifilmje mindössze néhány másodperc…
Az agilis módszertan és a szoftverfejlesztés
Sokan nem tudják, hogy az agilis módszertan a szoftverfejlesztésből ered. A programozás kezdeti időszakában (ez…
Miért van szüksége egy programozónak prezentációs készségre?
A programozás és a prezentációs készségek kombinálása egyre fontosabbá válik, különösen most, hogy már nem csak a…