A gamifikáció (játékszerűsítés) az elmúlt évek egyik leggyakrabban használt hívószavává vált a szoftverfejlesztés terén. Cikkünkben gyakorlati példákon keresztül mutatjuk be, hogyan és miért érdemes a gamifikáció területén elmerülnie a programozóknak – illetve mik azok a helyzetek, amikor óvakodni kell a játékosítástól.

 

Nem létezik olyan programozó vagy fejlesztő, akit ne demoralizálna az, ha a munkája gyümölcsét, a szoftvert vagy a lefejlesztett funkciót nem használják a felhasználók. Ezt a Progmatic Academy tanfolyamain tanító szakemberek sem vonják kétségbe.

A felhasználói igények globálisan azt diktálják, hogy egyre élvezetesebben használható programok és applikációk támogassák a userek mindennapjait. Ez szinkronban áll az üzleti igényekkel, amely fokozott felhasználói aktivitást vár el a szoftverfejlesztő csapatoktól.

 

Itt jön képbe a gamifikáció. Ez a nem tudatosan már több évszázada létező koncepció azt elemzi, hogy hogyan idézhető elő az a gyermeki rajongás nem játékos folyamatok kapcsán, amit alapvetően nem éreznénk feladatok vagy folyamatok elvégzése közben. Röviden összefoglalva tehát, a gamifikáció a játékon kívüli világ játékosítása.

 

Gamifikáció nélküli app = díszítés nélküli torta

 

Ha találkoztál már a Duolingóval és a kissé rámenős bagollyal, akkor biztosan van már tapasztalatod a gamifikált felhasználói élményben. A nyelvtanuló app számszerűsített visszajelzést nyújt a teljesítményedről. Ezt megtehetnék úgy is, hogy egy lecsupaszított pontszámot jelenítenek meg a kijelzőn. De, ahogy az Office-ban sem nyűgözte le a szülinapost a Dwight szervezte meglepi buli, úgy a Duolingo felhasználóit sem hozná lázba, egy diplomatikusan fogalmazva puritán felhasználói felület.

Ennél sokkal motiválóbb egy olyan felülettel találkozni, amelyik a leckék elvégzése után megdicsér, vagy éppen lelkesít bennünket. Rengeteg múlik tehát a tálaláson – a dobostorta sem lenne dobostorta karamell nélkül a tetején.

 

A gamifikáció jó helyen és jó időben van jelen

 

Habár gamifikációs megoldások már évszázadokkal ezelőtt is léteztek, igazán tudatosan a 20. század második felében kezdtek el gondolkodni róla. Az üzleti élet pedig a 2010-es években vette elő a kalapból, a felhasználói aktivitás intenzitásának növelése és megtartása érdekében, de persze a marketingcélok sem elhanyagolhatóak, hiszen a rendhagyó vagy éppen vicces megoldások előidézhetik, hogy a lehetséges felhasználók egymásnak ajánlják a szoftvert. Nem véletlen, hogy már a Todoist is megjutalmazza a felhasználóit azért, ha minél több teendő elé biggyesztik oda a pipát. Ráadásul a Todoistben évente globális szinten is tisztább képet kaphatnak a userek arról, hogy milyen teljesítményt nyújtottak. Nem véletlenül vették észre ezt az igényt, hiszen munkahelyek is bevezettek gamifikációs elemeket a munkamorál fenntartása érdekében.

Mindebből persze nem következik az, hogy a programozás elengedhetetlen elemét képezné a gamifikáció. Cégek a gamifikált munkafolyamatok bevezetése előtt is működtek, a bevásárlást is elintézte az emberiség a Todoist előtt, ahogy a Nike futóappja nélkül is voltak hobbifutók.

 

Ne menjen a gamifikáció a fókusz rovására!

 

Emellett vannak olyan szoftverek, ahol egyáltalán nincs haszna a gamifikált megoldásoknak. Képzeljük el, hogy egy vállalat pénzügyeit tartalmazó vállalatirányítási rendszer megjutalmazza a kollégát, mert megint felvitt egy rendelést a rendszerbe. Egy leendő elhalt startup-ötlet már látná is a piaci rést – fejlesszünk egy gamifikált vállalatirányítási rendszert, hisz ilyen még nincs a piacon! Nem tipp, de olyan orvosi szemüveg sincs, amelyik megjutalmazná a sebészt műtét közben, hogy jó helyre vágott a szikével.

Az első elképzelésre jónak tűnő ötlet máris több sebből vérzik. A vállalatirányítási rendszert kezelő felhasználónak ugyanis a koncentrációját szakíthatja meg egy értesítő popup, ami értékes idő és energia elégetéséhez vezet. A megszakítások hibát okozhatnak, ami egy vállalatirányítási rendszer kezelésekor nem optimális.

Ha már minden áron szeretnénk egy részben gamifikált vállalatirányítási rendszert fejleszteni, akkor csak a szoftver edukációs felületén alkalmazzuk! Hiszen a gamifikáció nagy szerepet tölt be az új ismeretek elsajátításakor, így célszerű a szoftver bevezetésekor jutalmazni a felhasználót a számára korábban ismeretlen funkciók sikeres alkalmazásáért.

 

Az elmúlt évek trendjei mind azt mutatják, hogy a gamifikáció kihagyhatatlan eleme a szoftverfejlesztésnek. A felhasználók már validálták az ilyen megoldásokat, viszont arra ne építsünk üzleti stratégiát, hogy nem odaillő környezetbe helyezünk gamifikált megoldásokat, mert könnyen elviheti a felhasználó fókuszát, ami a teljesítmény romlását eredményezi.