Biztosan Te is ismersz olyan programozót, akit a környezete jó szakembernek tart, csak épp az együttműködés nehézkes vele. A technikai tudás mellett egyre inkább előtérbe kerülnek a soft skillek, vagyis a nem szakmai készségek, amelyek nélkülözhetetlenek a hatékony együttműködéshez és kommunikációhoz. A szakmai ismeretek megléte alapfeltétele a pozíció betöltésének, azonban az, hogy ki hogyan dolgozik csapatban, hogyan viseli a visszajelzést vagy megtalálja-e a közös hangot az ügyfelekkel úgyszintén nagy befolyással van a munkavégzésre. Éppen ezért a soft skillek megléte elengedhetetlen a sikeres együttműködés szempontjából. A jó hír pedig az, hogy akárcsak a szakmai ismeretek, a soft skillek is tanulhatók, fejleszthetők.
Mik azok a soft skillek?
Érezted már úgy, hogy többet készültél egy megmérettetésre, jobban is teljesítettél, azonban nem olyan mértékű elismerést kaptál, mint amit vártál? Az is előfordulhatott, hogy kerültél már olyan szituációba, amikor a te ötletedet mintha meg sem hallották volna, míg amikor mások adták elő ugyanazt, azonnal nyitott fülekre talált? Erre szokták azt mondani, hogy a másik jobban “el tudta adni magát”. Pedig lehet csak lelkesebbnek, motiváltabbnak tűnt az illető.
Ezek azok az apróságok, amiért olyan nehéz a soft skilleket behatárolni. Nézzünk néhány példát azokra a készségekre, amelyekkel a megfelelő szakmai tudás mellett, magad felé billentheted a mérleg nyelvét az állásinterjún: együttműködés, asszertív kommunikáció, alkalmazkodási készség, prezentációs készség vagy például a kritikus gondolkodás. A listát még bőven lehetne folytatni, azonban minden pozíció és minden munkahely egy kicsit mást igényel. Erre rá kell érezni – amúgy ez is egy soft skill, de szerencsére némi gyakorlással tanulható! Nem véletlenül mondjuk, hogy nézz utána alaposan a cégnek, ahova pályázol! Kerülj képbe még az interjú előtt, hogy milyen a hangulat, mi az elvárás.
Soft skillek, amire még a legjobb fejlesztőnek is szüksége van
A fejlesztőkről, programozókról az emberek fejében egyfajta negatív sztereotípia él, mégpedig hogy nehéz velük kommunikálni és együttműködni. Ha rendelkezel az alábbi készségekkel, azonnal pozitív benyomást kelthetsz akár már az állásinterjú során is. Különösen fontos, hogy megfelelően tudd képviselni magad (asszertivitás), magas szinten tudd előadni a mondanivalódat (prezentáció), és közben az érzelmi hullámok se zökkentsenek ki (stressz- és konfliktuskezelés). Mondhatni ezek az alapvető készségek, amire az IT területen biztosan szükséged lesz. Na de mire még?
A fontosabb skillek egyike: áttekinthetőség
Mennyire átlátható a munkád? Egy rendezett, logikusan felépített munka minden területen előnyös, de szoftverfejlesztőként még inkább. Ha könnyen értelmezhető és dokumentált a munkád, a munkatársaid is hatékonyabban tudják folytatni, kiegészíteni vagy átvenni a projekteket. Az ismeretlen mindig félelmetes. Ha átlátható és érthető munkát adsz ki a kezedből, nagyobb eséllyel kapsz pozitív visszajelzéseket.
Időmenedzsment
A magasabb beosztásokban rendszerszemléletre és precizitásra van szükség. Az időmenedzsment nem csak a munkahelyi hatékonyságot növeli, hanem a magánélet és a munka egyensúlyát is fenntartja. Képes vagy egy projektet egyedül irányítani? Össze tudod összehangolni a részfeladatokat és felkészülni a váratlan helyzetekre?
Hatékony kommunikáció, mint skill
„Nem az a baj, amit mondasz, hanem az, ahogy mondod?” – Ismerős ez a mondás? Ugyanaz a mondat hathat dicséretként vagy kritikaként is, minden a hangsúlyozáson múlik. Konfliktus esetén Te melyik szereplő vagy általában: aki passzívan hátralép, vagy aki agresszíven védi az igazát, esetleg asszertíven a közös megegyezésre törekszik? A hatékony kommunikáció fejlesztése hatalmas változásokat hozhat minden emberi kapcsolatodban a munkahelyeden pedig hatékonyabb megbeszéléseket, sikeresebb bértárgyalást és kevesebb feszültséget eredményezhet. Megéri képezni magad a soft skillek területén is, nem igaz?
3 soft skill, ami az élet minden területén jól jön
A soft skilleknek nem csak a munkában, hanem a hétköznapokban, akár a magánéletben is nagy hasznát veheted. Ahhoz, hogy bármilyen problémát meg tudj oldani, először meg kell értened a helyzetet és azokat, akik benne vannak a szituációban. Az aktív hallgatás sokat segíthet abban, hogy ne zsigerből reagálj egy-egy kritikus helyzetben. Ez nem csupán azt jelenti, hogy meghallgatod, amit a másik mond, hanem hogy meg is hallod a szavak mögött rejlő érzéseket és gondolatokat is. Az ilyen figyelem építi a bizalmat és elősegíti a valódi megértést. Ehhez társul a visszajelzésre való nyitottság. A kritikát, visszajelzést tudni kell fogadni és kezelni is. Itt most elsősorban nem a szándékos bántásról és a kritizálásról beszélünk; habár azt is kezelni kell, de azt nyilvánvalóan már másként. A visszajelzés egyfajta személyes tükörként is szolgálhat, lehetőséget adva a folyamatos fejlődésre és az önismeret mélyítésére. És végül, de nem utolsósorban, ott van a konfliktuskezelés képessége, amely segít a a súrlódások elsimításában. Ezek a soft skillek együtt alkotják a sikeres és harmonikus (munka)környezet alapját.
Érdekel a képzés?
Jelentkezz képzésünkre
Olvasd el a képzés infókat
Még több kapcsolódó tartalom
Diákjainkkal a NIX Budapestnél jártunk
Milyen is egy fejlesztő munkanapja? Diákjainkkal a NIX Budapestnél jártunk, hogy kiderítsük. A NIX egy nemzetközi…