A programozás és a prezentációs készségek kombinálása egyre fontosabbá válik, különösen most, hogy már nem csak a multicégeknél bevett módszertan az agilis megközelítés, de a kisebb vállalkozásoknál, ügynökségeknél is terjed a projekt alapú munkavégzés. Sprintek, mérföldkövek, napi státusz vagy épp egy szoftverdemó. Számos olyan helyzet adódik a programozók életében is, amikor akár napi szinten kell prezentálniuk feladataikat és alátámasztani eredményességüket. A szakmai sikerekhez a fejlesztők esetében sem elég a szakmai tudás. A hatékony csapatmunkához elengedhetetlen a munkatársakkal és az ügyfelekkel történő megfelelő kommunikáció. Szerencsére a kommunikációs és prezentációs készségek fejlesztését már több programozó tanfolyamot kínáló intézmény is felismerte és integrálta a képzésébe.
Milyen esetekben kell egy programozónak prezentálni?
Az IT területen dolgozóknak sokkal gyakrabban kell prezentálni, mint azt elsőre gondolnánk. Sokszor a kevésbé látványos háttérmunkát vagy a folyamatokat és az adatbázisok tervezését kell megfelelően bemutatni ahhoz, hogy egy ötletből projekt és konkrét feladat válhasson. Máskor pedig már a megvalósult projekteket kell demózni. A hatékonyabb kommunikációval az ötletek és eredmények meggyőzőbb bemutatásával elősegíthetjük szakmai előmenetelünket is, akár senior programozóként vagy projektmenedzserként.
Projektek bemutatása
A programozóknak gyakran kell prezentálniuk a saját maguk vagy a csapatuk által készített projekteket. Ez nem csupán a kész szoftver demonstrációját jelenti, hanem az eredmények, funkciók vagy fejlesztések bemutatását a vezetőségnek, az ügyfeleknek vagy a kollégáknak. Ha nem tudjuk jól megfogni a projekt célját, bemutatni a megoldást és megmutatni mi volt a saját vagy a csapatunk hozzáadott értéke a feladatban, akkor akár a következő projektünket el is bukhatjuk miatta. Hatékony bemutatás nélkül az elkészült munka értéke sajnos nem jut el a megfelelő közönséghez.
Kommunikáció a társosztályokkal
Az ötletek és fejlesztések prezentálása, a javaslatok érthető megosztása, valamint az együttműködési lehetőségek világos bemutatása mind hozzájárulnak az eredményes és zökkenőmentes csapatmunkához. Fontos, hogy a projektben résztvevők mind ugyanazt értsék az aktuális státusz alatt, akár a termékfejlesztésen, akár az értékesítésen vagy a marketing területén dolgoznak. Persze a projekt koordinátor feladata, hogy mindezt menedzselje, de nagyban megkönnyíthetjük a fejlesztői oldalról is a megértést, ha nem csak igen-nem-es válaszokkal reagálunk a kérdésekre. Sokszor probléma, hogy mindenki fejében létezik egy verzió arról, kinek mi lenne a feladata, és csak későn derül ki, hogy bizonyos kérdésekre senki nem gondolt. A konstruktív, proaktív kommunikációval megelőzhetőek a félreértések. Az is fontos készség, bár ez inkább hozzáállás kérdése, hogy mennyire akarjuk megérteni programozóként az üzleti oldal folyamatait és működését. Nem elég programozás-technikai oldalról megközelíteni a problémát, fontos, hogy a végső felhasználók fejével is tudjunk gondolkodni.
Ügyfélmegbeszélések
Az ügyfélmegbeszélések során a programozóknak képesnek kell lenniük hatékonyan bemutatni hol tart a projekt. Mivel ilyenkor többnyire nem szakmai közönségnek prezentálunk, ezért nagyon fontos az érthető, nem túl részletekbe menő státuszolás. Ha problémába ütköztünk, mutassuk be a megoldási javaslataink előnyeit, hátrányait. Fontos tényező lehet a döntéshozók szemében az idő és költség kérdése ezekben a kérdésekben, valamint a javasolt megoldás és az eredeti kérés közti sarkalatos különbségek. Ha ezeket érthetően tudjuk átadni számukra, nyert ügyünk van. Ne feledkezzünk el a dizájn erejéről sem. Bár a lényegre törő és érthető információátadás és a storytelling sokkal inkább fémjelzik manapság a prezentációs készségeket, mintsem a látványos megjelenítés, az vitathatatlan tény, hogy a vizuális elemek nagyban segítik a megértést, különösen a nem szakmai közönség esetében.
Projektötletek értékesítése
Amikor egy programozó saját ötlettel áll elő vagy új projektet javasol, a prezentációs készségek kulcsfontosságúak az ötlet értékének és megvalósításának meggyőző bemutatásában. Ha a döntéshozó nem lát értéket a projektben üzleti oldalról, nem valószínű, hogy egyhamar sor kerülhet a fejlesztésre. Itt is fontos lehet a kommunikáció a társosztályokkal. Ha megértik mi a projekt célja, milyen előnyöket jelenthet a cég számára, sokkal jobban fogják érteni, hogy milyen adatokkal segíthetnek bennünket a prezentáció során. Például mennyi időt töltöttek a pénzügyes munkatársak az Excel táblázatok töltögetésével? A bemutatott automatizáció révén, ez az idő 50%-kal csökkenthető.
Modell bemutatása, best practice
Gyakori eset, hogy szakmai közönség számára kell egy workshopon vagy konferencián bemutatni a projektünket és megoldásainkat. A célcsoporttól függ, hogy mennyire érdemes belemenni a technikai részletekbe. Ha programozóknak mutatjuk be, őket jobban fogja érdekelni a konkrét struktúra, a modell felépítése és a kódolás. Míg, ha mindezt az üzleti oldal képviselőinek kell bemutatnunk, akkor őket a probléma kör, a célok meghatározása, azok elérése, valamint a felmerülő problémák kezelése fogja inkább érdekelni. Ezeket szem előtt tartva, növelhetjük az átláthatóságot és a jobb megértést a csapatok vagy a közönség részéről.
Érdekel a képzés?
Jelentkezz képzésünkre
Olvasd el a képzés infókat