Van egy jó hírünk: véget értek azok az idők, amikor a kereséseid, illetve a képességeid szempontjából teljesen irreleváns hírlevelek ajánlatait kellett böngészned. Igen, világgá kürtölheted, hogy ki vagy és mihez értesz, miben vagy profi, milyen munkát szeretnél. Mindennek a titka: LinkedIn. Tarts velünk, és építsük fel együtt lépésről-lépésre a profi, vérbeli programozónak járó LinkedIn profilodat!

Hogyan építs profi LinkedIn profilt?

Az átlagos közösségi oldalakkal ellentétben a LinkedIn a munkaerőpiac social media platformja. Az ide feltöltött “arcod” nemcsak hogy valódi kell legyen, de bizonyítéka annak is, hogy milyen skillekkel és szakmai előélettel, végzettséggel, tapasztalattal rendelkezel.

# 1 Töltsd ki alaposan a profilod

Nyomós oka van, hogy egy ilyen alapvető dologgal kezdjük: egy programozókat toborzó keresési listájának elején a legteljesebben kitöltött profilok jelennek meg. Minél alaposabb a LinkedIn profilod, annál jobb rangsorolást kap.

# 2 Hozz létre egyéni profil URL-t

Gondold csak el, mennyivel könnyebb rád találni – és mennyivel szimpatikusabb a toborzónak! – ha egy letisztult, profi, névvel ellátott URL bukkan fel a listájában az automatikusan generált helyett.

# 3 Legyen képed hozzá

Bár a fotóval rendelkező profilok 21-szer több megkeresést generálnak, nem lehet akármilyen fotót feltölteni.

  • A LinkedIn profilfotódnak profizmust kell sugároznia, de azért ne válj stockfotóvá sem.
  • A viseletedet illetően nézz utána annak, hogyan öltözködnek azok, akik abban a pozícióban vannak, amire te is vágysz, és ezt vedd alapul.
  • Legyen tiszta, rendezett a háttér és valóban friss, nagyfelbontású a profilképed, valamint kerüld az egész alakos fotókat.
  • Az arckifejezésed legyen barátságos, nyílt, érdeklődő; itt nem előny a fülig érő vigyor, de a szigorú arcodat is tedd félre.

# 4 Címsor

Mivel a toborzók ezt látják először, röviden és egyértelműen kell megadni, hogy ki vagy. Sokan a címsor alapján keresnek, ezért a szakmaspecifikus skillek felvétele a címsorba rendben van, amennyiben nem túl hosszúak, például Scrum Master, CSM vagy Projektvezető, PMP.

  1. Lehet, hogy marketingszamurájnak érzed magad, vagy tényleg te vagy a SEO koronázatlan királya. Közvetlen baráti társaságban jól hangzik a kódoló ninja, vagy a UX-mágus kifejezés is. Ha viszont tényleg programozó akarsz lenni, kommunikálj profin és hagyd el a szlenget, akármilyen jól hangzik is.
  2. A profi profil címsorod olyan kulcsszavakat tartalmaz, amik relevánsak a szakmai háttereddel. Például, ha fejlesztő vagy és eddig leginkább Java környezetben dolgoztál, akkor a Softwer Engineer helyett Java Developert tüntess fel, ezzel pontosabban körvonalazod önmagad.

# 5 Átfogó összefoglaló

A címsor után ezt olvassa először a toborzó, ezek alapján fog dönteni arról, hogy a teljes profilodat megnézi-e.

Az összefoglaló szakasz a következő információkat tartalmazza:

  • A jelenlegi területeden hány éves tapasztalattal rendelkezel.
  • A releváns készségek listája.
  • Jelenlegi munkaköröd.
  • Minden, a szakmádat érintő, kiemelkedő teljesítmény.
  • Ha váltani akarsz, itt feltüntetheted, hogy milyen munkakör iránt érdeklődsz.

Az összefoglaló technikailag:

  • 3-5 bekezdés hosszúságú, világos, tömör mondatokban megfogalmazott, strukturált, konkrét, akár számszerűsített adatokat tartalmazó kivonat arról, hogy ki vagy, mihez értesz és mit csinálsz jelenleg.

Fontos!

Soha, semmilyen körülmények között se másolj be máshonnan összefoglalót, még akkor se, ha tökéletesen egyezik azzal, amit te is írnál!

# 6 A tapasztalatok optimalizálása

Vitathatatlanul a LinkedIn profilod egyik legfontosabb része, hiszen bizonyítja milyen munka/munkák elvégzésére vagy valóban képes, azonban szelektálnod kell.

Ha tíz éve projektmenedzserként dolgozol, nem szükséges feltüntetned, hogy átmenetileg pultosként egészítetted ki az ösztöndíjad. Amit tartalmaznia kell, az az általad betöltött – releváns -pozíció(k).

# 7 Kulcsszavak és keresőkifejezések

A LinkedIn profilod nem nélkülözheti a releváns kulcsszavakat. A kulcsszavak alapján tájékozódnak a LinkedIn keresőalgoritmusai, ha jól használtad ezeket, a toborzók meg fogják találni a profilodat.

# 8 Mutasd meg a munkádat

A portfólió készítése nemcsak a divat- és a marketingszakma kiváltsága. Ha van, volt olyan projekted, ami tényleg jól sikerült, linkeld be! (Nyilván az adott projekt szerződésében foglaltaknak megfelelően. Ha tehát a szerződésed kizárja a nyilvánosságot, akkor ne azt válaszd.) 

Akkor is bátran használd ezt a szakaszt, ha nincs sok munkatapasztalatod:

  • Ha teljesen pályakezdő vagy, de korábban részt vettél nonprofit/jótékonysági kezdeményezésben, például fotósként, szövegíróként, koordinátorként, vagy bármilyen, a kiszemelt pozícióval releváns kapcsolatban lévő területen, linkeld be.
  • Ha készült róla multimédiás tartalom – teaser, trailer, cikk, tévéreklám, bármi – linkeld be!

# 9 A bizonyítványok helye

Bár a gyakorlati tapasztalatot nem bizonyítják, az egyetemi diploma, a nyelvvizsga, és egyéb tanúsítványok megléte alapfeltétele egyes munkakörök betöltésének. (Ilyen tanúsítvány például a pályaalkalmassági vizsga (PÁV) a hivatásos sofőrök esetében.) Ha van a betölteni kívánt pozícióval releváns képzésed, legyen az akár egy online tanfolyam, itt megoszthatod.

# 10 A készségek szakasz

Azokra a képességekre és készségekre koncentrálj, amik valóban a munkavégzéssel kapcsolatosak, a soft skilleket a HR-es fogja feltérképezni, ha behívnak interjúra.

Számos LinkedIn profil itt vérzik el, mert:

  • Nem ismeri magát a felhasználó, és alábecsüli, vagy túldimenzionálja a képességeit.
  • Olyan készségeket is feltüntet, amiknek semmi közük nincs a betölteni kívánt pozícióhoz.

Éppen ezért ez a szakasz felajánlja a lehetőséget arra, hogy a munkakereső kérjen, a toborzó pedig kapjon megerősítést a kiszemelt profil relevanciáját illetően. A LinkedIn az a közösségi platform, ahol érdemben profitálnak egymás jelenlétéből és a kapcsolatból az ismerősök.

Amikor kitöltöd ezt a szakaszt, ha teheted kérj jóváhagyást, ajánlást:

  • korábbi és jelenlegi kollégáidtól,
  • főnöködtől,
  • ügyfeleidtől.

# 12 Érdeklődési körök

Eddig azt mutattad meg, hogy milyen értékes munkatárs lehetsz. Most arról fogsz “nyilatkozni”, hogy mi az, ami magánemberként érdekel.

# 14 Jelezd, hogy nyitott vagy az új lehetőségekre

Nyugi, az aktuális munkahelyed nem fogja látni, hogy éppen aktív kereső státuszban vagy, a keresőalgoritmusok viszont tájékoztatják a toborzókat, hogy nyitott vagy a kapcsolatfelvételre.

# 15 E/1

A LinkedIn az a platform, ahol nyugodtan használhatsz E/1-t. Ettől lesz a profilod személyes és őszinte hangvételű.

Ennek akkor van különösen nagy jelentősége, amikor az eredményeidről számszerűsítve “beszélsz”.

  • 2019-ben xxx HUF/USD/EUR értékű üzletet kötöttem XY vállalat képviseletében.
  • A munkám eredményeként XY webshop bevétele fél év alatt megduplázta az azt megelőző félév bevételét. (Az összeget és a dátumot is tüntesd fel.)

A számszerű – és ellenőrizhető! – adatok közlése nemcsak hangsúlyosabbá teszi az eredményeket, de ki is emeli a profilodat a többi közül.

#16 A helyesírás

Mivel a LinkedIn az üzleti arcod, nem engedheted meg magadnak a helyesírási hibákat. Biztos, ami biztos, futtasd le a szövegeket a Grammarly helyesírás-ellenőrzőn, ami a gyakori elírási hibák 99%-t kiszűri. Ha ezt macerásnak tartod, akkor kérd meg valamelyik ismerősödet, barátodat, hogy ellenőrizze a profilodat, mielőtt élesíted.

# 20 A LinkedIn egy közösségi platform

Sokan elfelejtik, pedig a kapcsolatépítés lehetősége a jól optimalizált LinkedIn profilod legmarkánsabb hozzáadott előnye. Tehát rendben van, ha olyan embereket, cégeket, vállalatokat jelölsz be, akikkel még sohasem találkoztál. Az ismeretség felvételéhez egy rövid bemutatkozó levelet csatolj, amiben jelzed, hogy új munkahely/lehetőségek után kutatsz és szeretnéd felvenni a kapcsolatot X terület HR-es szakembereivel.

Ezzel az egyszerű lépéssel:

  • Máris letetted a névjegyedet,
  • Mindennap látni fogod, hogy hol, milyen pozícióra és milyen kritériumokkal keresnek embereket.

#+1 Aktivitás

Ha egyszer aktiváltad a profilodat, azzal jelzést küldtél magadról a toborzóknak. Ez viszont azt is feltételezi, hogy ha nem is mindennap, de minden másnap belépsz és ellenőrzöd a találatokat. A komoly szándékodat azzal is bizonyíthatod, ha valóságos közösségi média felületként használod a LinkedIn-t, azaz keresel, olvasol, ajánlásokat adsz, bővíted az érdeklődési körödet, és viszaköveted azokat a cégeket, vállalatokat, magánszemélyeket, akik megnézték a profilodat.