Háromrészes sorozatunk most következő részében ahhoz adunk gyakorlati tanácsokat, hogy mit és hogyan írj bele az önéletrajzodba a különböző jellegű – régi és új – szakterületekre való pályázás során.  

Ahogyan az előző részben írtuk: az önéletrajz nem más, mint a te személyre szabott szakmai marketingeszközöd. Minden álláspályázathoz (de minimum minden munkakörhöz) másik önéletrajzra lesz szükséged. Ehhez: válogasd össze a releváns információkat (és csak azokat!) a képzettségeid, eddigi munkaköreid és szakmai tapasztalataid, valamint az egyéb ismereteid és személyes adottságaid közül. Ezek alkotják a CV-d kulcspontjait, amiket majd célirányosan elrendezel (a III. részben fogjuk mutatni, hogyan).

Jó, de mi számít releváns információnak?

Könnyebb a dolgod a releváns szakmai információk összegyűjtésével, ha hasonló vagy legalább részben rokon szakterületre pályázol, mint ahol eddig is dolgoztál, és amihez jó ideje megvan a szakképzettséged, akár több is. Ekkor elég egy speciális szűrőn keresztül ránézned az eddigi szakmai életutadra – ez a szűrő pedig nem más, mint hogy vajon mit akar az új munkaadó: kire és mire van szüksége? Hiszen ha az önéletrajzoddal a munkaerődet akarod eladni neki (márpedig azt akarod), akkor azzal fogsz célt érni, ha magadból pontosan azt mutatod neki, amit ő most éppen keres. Tudod: ez olyan, mint a cukortartalom a gabonapelyhes dobozon – ha neked ez a legfontosabb szempont, de nincsen feltüntetve, nem fogod megvenni.

Hogyan szedjem össze a releváns információkat?

1. lépés

Annak felméréséhez, hogy kire-mire van szüksége a munkáltatónak, gondold végig a megpályázott munkakör kapcsán az alábbiakat, minél részletesebben (akár le is írhatod, az a következő lépésnél is segítségedre lesz):

  • Milyen feladatokat kell majd ellátni?
  • Milyen szakmai tapasztalatok szükségesek ehhez?
  • Milyen szakmai készségek, ismeretek szükségesek ehhez?
  • Milyen végzettségek szükségesek/ideálisak ehhez?
  • Milyen személyes adottságok, tulajdonságok jó, ha megvannak ehhez?

Amire nem tudod a pontos választ, azt is próbáld kikövetkeztetni a cég profilja és a hirdetés alapján, vagy szerezz róla információt ismerősökön keresztül.

2. lépés

Ha megvan a munkáltató által vélhetően keresett sikeres pályázói profil (a fentiekben ugyanis kábé ezt dolgoztad ki), a következő lépésben az lesz a dolgod, hogy a magadról összegyűjtött információt ehhez a profilhoz rendeld. Mivel jó eséllyel sok egybeesés és kapcsolódási pont van a megpályázott állás és az eddigi szakmai tapasztalataid között, ez valójában csak célirányos, logikus rendszerezés kérdése.

Ehhez szisztematikusan vedd végig az előző kérdéssorra adott válaszokat magadra vonatkoztatva, és kapcsold össze a két „adatbázist”: a keresett profilét és a sajátodat. Amiben csak lehet, keresd meg és tüntesd fel az azonosságokat. Nem baj, ha nem mindig a legfontosabb, legjelentősebb dolgok szerepelnek ott az életutadból – ennél lényegesebb az, hogy azt bizonyítsd be, hogy pontosan azt (is) tudod, amit ők keresnek. (Persze az ebbe épp nem jól passzoló, de egyébként kiemelkedő sikereidet azért nem kell kihagyni. Majd ügyesen beszúrod azt is – ha nem a szakmai tapasztalatoknál, akkor a személyes erősségeidnél említsd meg. )

Lássuk a példát!

A múltkori példánál maradva: ha eddig szállítmányozási ügyintéző voltál, és most mondjuk logisztikai koordinátornak jelentkezel, jó eséllyel fel tudsz tüntetni valós – ha nem is mindig mély – szakmai tapasztalatot az alábbi logisztikusi feladatokra vonatkozóan:

  • Napi kapcsolattartás bel- és külföldi beszállítókkal; 
  • Áruátadással kapcsolatos teljeskörű ügyintézés: szállítmányszervezés, számlázás, szállítólevél-készítés, átadásszervezés; 
  • Jelentések és statisztikák készítése; 
  • Szerződések teljesülésével összefüggő ügyintézési feladatok; 
  • Valamely vállalatirányítási rendszerben történő teljes körű adminisztráció. 
  • Ezenkívül van megemlíthető résztapasztalatod: a megrendelések készítése, valamint a beraktározás és a leltározás terén – ennek mértékét nem kell feltétlenül hangsúlyoznod, de szerepeljenek ezek is a CV-dben.
  • Ha várhatóan más feladatokat is el kell látni, azokhoz ugyanígy keress legalább áttételes munkatapasztalatot. 

Ugyanezt zongorázd végig az összes többi kategóriával: végzettségek/képzések, személyes adottságok/erősségek, egyéb ismeretek. Hogy mit kezdhetsz a hiányzó láncszemekkel, azt máris mutatjuk.

Mit tegyek, ha nincs releváns tapasztalatom?

Amennyiben teljesen új munkakörre pályázol, például mert nemrégiben végezted el a Progmatic Academy képzését, akkor is vedd végig az előbbiekben ismertetett lépéseket. Ugyanígy a sikeres jelentkezői profilra és az azzal való minél nagyobb egyezőségre kell fókuszálnod. Szállítmányozási ügyintézői múlttal kicsit nehezebb lesz junior fejlesztői tapasztalatokat találni – de nem teljesen lehetetlen! 

Egyrészt minél többet hivatkozz a megfelelő helyeken azokra a feladatokra, amiket a képzés során és a szakmai gyakorlaton, illetve önszorgalomból végeztél el. Másrészt keress kapcsolódási pontokat a munkahelyeiddel is. Ezeket főként az úgynevezett átvihető képességekben fogod megtalálni: fogalmazd át a tapasztalataidat egy általánosabb perspektívából. Például: folyamatokat szerveztél és vittél végig; van tapasztalatod a folyamatok minőségbiztosításában; a munkádhoz logikus, előrelátó gondolkodásmódra volt szükség; van tapasztalatod a dokumentáció és az adminisztráció terén; pontos, precíz vagy; van tapasztalatod az ügyfelekkel való kapcsolattartásban, stb.

A következő részben azt fogjuk megmutatni, mindezt hogyan rendezd el.