Háromrészes cikksorozatunk előző fejezeteiben azt mutattuk meg, hogy milyen perspektívából építsd fel és milyen információkkal töltsd meg az önéletrajzodat – akár a korábbiakkal azonos, akár egy új szakterületen szeretnél elhelyezkedni. Ezúttal arról lesz szó, hogyan rendezd el ezeket úgy, hogy tényleg nagyot üssön a CV-d.

Ahogyan az előző részekben írtuk, az önéletrajz nem más, mint a te személyre szabott szakmai marketinged egyik legfontosabb eszköze. Ebben kiemelt szerepe van a pozitív benyomás kialakításának, aminek csak egyik összetevője a cél szempontjából releváns tartalom (amiről az előző részben esett szó). Ha a korábbi szemléltető példánknál maradunk, ez az a bizonyos „cukortartalom”, amire kíváncsi a „vásárlónk”, ám ahhoz, hogy – a példánál maradva – elvarázsold a munkáltatót, az „édes kiscicára” vagy a „Pókemberre” is legalább akkora szükség van.

Ha nem emlékeznél: a gabonapelyhes dobozon lévő cuki cica és a Pókember szimbolizálta az első írásunkban azt a marketingeszközt, ami a vásárlásra ösztönző érzelmi ráhatást, valamint a pozitív benyomáskeltést szolgálja a kisgyermekeknél, míg a cukortartalom feltüntetése azt az objektív információt, amire a vásárló anyuka – átvitt értelemben a munkaadó racionális agya – kíváncsi.

Ahhoz, hogy az önéletrajzod valóban célt érjen, azaz úgy vélje a munkaadó, hogy alkalmas vagy a munkakörre, és érdemes a veled való személyes találkozásra időt szentelnie, mindkét tényező elengedhetetlen.

Általános formai szempontok az önéletrajzhoz 

Hogy grafikusan milyen dizájnt válassz az önéletrajzodnak, azt itt és most nem részletezzük: arra nagyon sok ügyes, egyszerű alkalmazást találsz a neten az Europass sablontól a Canván át egyes álláskereső portálok sablonjaiig. Mi most a tartalom megformálásának és elrendezésének célorientált szempontjait vesszük át – ehhez ugyanis nem nyújtanak támpontot a formai sablonok.

Ahogyan a tartalmi elemek meghatározásakor is a munkáltató agyával igyekeztünk gondolkodni, ezúttal is induljunk ki abból, hogy neki egyetlen meghirdetett munkakörre legalább 50-60, ha nem 100-200 önéletrajzból kell kiszűrnie a maximum 10-20 legígéretesebbet. Nyilvánvalóan első körben nem fogja őket betűről betűre elolvasni – főleg amelyik terjedelmes és nem jól áttekinthető.

Azaz a hatékony CV

  • Logikusan felépített és ennek megfelelően tagolt, átlátható.
  • Nincsenek benne hosszú szöveges részek: főleg címszavakból áll, csak a kardinális részek szövegesek (röviden).
  • Az alábbi fő témakörök szerint van tagolva (nem feltétlenül ebben a sorrendben):
  • személyes adatok, elérhetőség,
  • végzettségek,
  • munkahelyek/szakmai tapasztalatok,
  • egyéb ismeretek, készségek,
  • személyes adottságok.

Ezenkívül szerepelhet benne bármi, amit még fontosnak és/vagy érdekesnek, egyéninek gondolsz.

A címsorok megnevezése és tartalmuk

Hogy az egyes tartalmi részeket hogyan nevezed el, az tőled függ, csak legyél benne következetes: ha például ragozott alakban használod az egyik helyen – például Végzettségeim –, az összes többi is így szerepeljen.

Néhány opció a megnevezésekre

  • a végzettségekre: Szakmai végzettség/Tanulmányok/Iskolák/Diplomák
  • a munkahelyekre: Munkahelyek/Szakmai tapasztalatok/Korábbi munkakörök stb.

Ezeket általában dátummal és intézménynévvel szoktuk feltüntetni. Lehet időrendi sorrendben és a jelenlegitől visszafelé haladva is – ha valaki nem olyan fiatal, mindenképpen az utóbbi javasolt, és akkor is, ha az előző cikkünkben bemutatott példa szerint a frissen megszerzett mondjuk fejlesztői végzettsége szerint szeretne elhelyezkedni.

Az előző bekezdésben felsorolt témakörök nem jelentenek szentírást: ha a célodat az jobban szolgálja, össze is vonhatsz vagy ki is hagyhatsz egyes kategóriákat, illetve újabbakat is generálhatsz – ebben is mindig az lebegjen a szemed előtt, hogy a már korábban összegyűjtött tartalmi elemeket hogyan tudod a legcélravezetőbben tálalni. Ha például sok-sok különböző munkahelyed volt, akár el is tekinthetsz a munkahelyek tételes felsorolásától: helyette a Szakmai tapasztalataim megnevezés alatt külön-külön bekezdésekbe rendezve sorold fel és röviden fejtsd ki (részletezd) a tapasztalataidat (az előző cikkünkben mutattunk ilyenre példákat). 

De a hagyományos dátum–munkahely felsorolásakor is fókuszálj a munkaköreid bemutatására: a munkaadót elsősorban az érdekli, hogy mit csináltál, miben van tapasztalatod – ezt mutasd be rövid címszavakban vagy egymondatos leírásokban. Az egyéb ismereteidről szóló részt tetszés szerint bővítheted, és itt elég a címszavas felsorolás.

Név és fénykép

Megoszlanak a vélemények arról, hogy kell-e fénykép, amennyiben nem kérik külön. A mi meglátásunk szerint egy előnyös, szolid méretű profil fotó (nem egész alakos!) inkább javít, mint ront a benyomásokon. Legyen azonban jó minőségű és előnyös a kép, ami kifejezi az egyéniségedet és pozitív, lendületes benyomást kelt. Nagyban hozzájárul a benyomáshoz, hogy hová és hogyan helyezed el: ha túl nagy méretben és a leghangsúlyosabb helyre (fent középre például) kerül, az kissé egoista képet sugall – maradj a diszkrétebb méretű, illusztratív elhelyezésnél (akár középen is).

Érdemes még végiggondolni a név méretét és elhelyezését. Mint az egyik legfőbb információ, ez mehet középre, de ha az elrendezés megkívánja és nem veszik el, az oldalsávba is kerülhet. Mindenesetre ne legyen se túl nagy, se túl jelentéktelen (és főleg cirkalmas!).

Cuki cica és/vagy Pókember

Ha eddig ügyes voltál, már van egy fél cuki cicád a HR-es check listjén – úgy lesz belőle egész, ha ebbe a viszonylag szűkre szabott keretbe tudsz valami nagyon személyeset és vonzót becsempészni. Nem, véletlenül se rajzolj semmi cukit – ellenben írj valami megragadó dolgot magadról ügyes stílusban. Ez lehet egy személyes erősséged, szakmai sikered, vallomás az elhivatottságodról vagy akár érdekes hobbid – bármi, ami megkülönböztet a többiektől, és amit képes vagy jól megfogalmazni és elhelyezni.